Résumés
Résumé
Une recension des écrits révèle qu’il existe peu de connaissances sur les dilemmes éthiques (et leurs solutions) entourant le traitement de la dysphagie à l’enfance. Le but de cette étude était d’explorer, voire de décrire les dilemmes éthiques rencontrés par des intervenants lors du traitement des problèmes d’alimentation chez des enfants souffrant de dysphagie et les façons dont ceux-ci procèdent pour les résoudre. Des entrevues semi-dirigées ont été réalisées auprès de huit intervenantes travaillant dans un Centre intégré universitaire de santé et de services sociaux (CIUSSS) du Québec. Toutes les intervenantes mentionnent avoir rencontré des dilemmes éthiques, et ce, en moyenne deux fois par année et ceux-ci leur ont fait vivre une certaine détresse. Ces dilemmes ont trois causes principales, soit les refus de traitement de certains parents, les suivis partiels des recommandations professionnelles et les divergences d’opinions avec des partenaires externes. Pour résoudre ces dilemmes, les intervenantes affirment recourir à des discussions en équipe et à de l’aide de supérieurs, de partenaires externes ou de parents. La majorité des intervenantes mentionnent avoir besoin de moyens supplémentaires pour résoudre ces dilemmes et proposent certaines avenues en ce sens. Les résultats de la recherche rejoignent en général ceux documentés dans les écrits. Plus d’attention devrait être portée à ces dilemmes étant donné le peu de ressources éthiques, actuellement disponibles, adaptées à ces situations pour les résoudre et la détresse que ceux-ci occasionnent.
Mots-clés :
- éthique,
- dilemme,
- détresse,
- dysphagie,
- enfance,
- perception,
- intervenant,
- phénoménologie
Abstract
A review of the literature reveals that there is little knowledge about the ethical dilemmas (and their solutions) surrounding the treatment of childhood dysphagia. The aim of this study is to explore and describe the ethical dilemmas faced by practitioners in the treatment of feeding problems in children with dysphagia and the ways in which these problems are solved. Semi-directed interviews were conducted with eight health practitioners working in an integrated university health and social services centre (CIUSSS) in Quebec. All the practitioners mentioned that they had encountered ethical dilemmas, on average twice a year, and these had caused them some distress. These dilemmas have three main causes: refusal of treatment by some parents, partial follow-up of professional recommendations and differences of opinion with external partners. To resolve these dilemmas, practitioners say they rely on team discussions and the help of superiors, external partners or parents. The majority of participants mentioned that they needed additional means to resolve these dilemmas and proposed some avenues in that direction. The results of the research generally correspond to those documented in the literature. More attention should be paid to these dilemmas, given the scarcity of ethical resources currently available, that are adapted to and able to address these situations, and the distress that these cause.
Keywords:
- ethics,
- dilemma,
- distress,
- dysphagia,
- childhood,
- perception,
- intervener,
- phenomenology
Veuillez télécharger l’article en PDF pour le lire.
Télécharger
Parties annexes
Bibliographie
- 1. Ordre des ergothérapeutes du Québec (OEQ). Au-delà de la dysphagie, la personne avant tout – Rôle de l’ergothérapeute auprès des personnes présentant des difficultés à s’alimenter ou à être alimentées. Québec: OEQ; 2006.
- 2. Adverson J, Clark H, Lazarus C, Schooling T, Frymark T. Evidence-based systematic review. Effects of oral motor interventions on feeding and swallowing preterm infants. American Journal of Speech-Language Pathology. 2010;19:321-340.
- 3. Arcand M, Hébert R. Précis pratique de gériatrie. Québec: Edisem Inc; 2007.
- 4. Sharp HM, Genesen LB. Ethical decision-making in dysphagia management. American Journal of Speech-Language Pathology. 1996;5(1):15-22.
- 5. Ordre des ergothérapeutes du Québec (OEQ). Ergothérapie et intervention auprès des personnes présentant des troubles de l’alimentation. Québec: OEQ; 2001.
- 6. Orthophonie et Audiologie Canada (OAC). Énoncé de position. Le rôle des orthophonistes en dysphagie. 2017.
- 7. Craig GM, Higgs P. Risk owners and risk managers: dealing with the complexity of feeding with neurodevelopmental disability. Health Risk & Society. 2012;14(7-8):627-637.
- 8. Arvedson JC, Lefton-Grief MA. Ethical and legal challenges in feeding and swallowing intervention for infants and children. Seminars in speech and language. 2007;28(3):232-238.
- 9. Swisher LLD, Arslanian LE, Davis CM. The realm-individual process-situation (RIPS) model of ethical decision-making. Hpa resource. Official Publication of the Section on Health Policy & Administration. 2005;305:284-4535.
- 10. Tappolet C. Émotions et valeurs. Paris: Presses universitaires de France;2000.
- 11. Drolet MJ. The axiological ontology of occupational therapy: A philosophical analysis.Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 2014;21(1):2-10.
- 12. Ramé A. La sonde nasogastrique. Revue de l’infirmière. 2007;129:26-27.
- 13. Huffman NP, Owre DW. Ethical issues in providing services in schools to children with swallowing and feeding disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. 2008;39:167-176.
- 14. Sullivan PB, Juszczak E, Bachlet AME, Thomas AG, Lambert B, Vernon-Roberts A, Grant HW, Eltumi M, Alder N, Jenkinson C. Gastrostomy feeding in cerebral palsy: too much of a good thing?Developmental Medicine & Child Neurology. 2004;46:796-800.
- 15. Bushby K, Chan J, Druif S, Ho K, Kinsella EA. Ethical tensions in occupational therapy practice: a scoping review. British Journal of Occupational Therapy. 2015;78(4):212-221.
- 16. Kinsella EA, Park A, Appiagyei J, Chang E, Chow D. Through the eyes of students: ethical tensions in occupational therapy practice. Canadian Journal of Occupational therapy. 2008;75(3):176-183.
- 17. Radzvin LC. Moral distress in certified registered nurses anesthesists: implications for nursing practice. American Association of Nurse Anesthesists Journal. 2011;79(1):39-45.
- 18. Lefton-Grief MA, Arvedson JC. Ethical considerations in pediatric dysphagia. Seminars in speech and language. 1997;18(1):79-87.
- 19. McCarthy J, Deady R. Moral distress reconsidered. Nursing Ethics. 2008;15(2):254-262.
- 20. Kӓlvemark S, Hӧglund AT, Hansson MG, Westerholm P, Arnetz B. Living with conflicts-ethical dilemmas and moral distress in the health care system. Social Science & Medicine. 2004;58: 1075-1084.
- 21. Wiggs CM. Case study Baby John – nursing reflections on moral angst. Nursing Ethics. 2011;18(4):606-612.
- 22. Edwards H, Dirette D. The relationship between professional identity and burnout among occupational therapists. Occupational Therapy in Health Care. 2010;24:119-29.
- 23. Kaiser F, Spiridigliozzi AM, Hunt MR. Promoting shared decision-making in rehabilitation: development of a framework for situations when patients with Dysphagia refuse diet modification recommended by the treating team. Dysphagia. 2012;27(1) :81-87.
- 24. DePoy E, Giltin, LN. Introduction to Research: Understanding and Applying Multiple Strategies. 5e éd. Missouri: Elsevier; 2010.
- 25. Husserl E. The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology. Illinois: Northwestern University Press; 1970.
- 26. Fortin MF. Fondements et étapes du processus de recherche. Montréal: Chenelière Éducation; 2010.
- 27. Corbière M, Larivière N. Méthodes qualitatives, quantitatives et mixtes dans la recherche en sciences humaines, sociales et de la santé. Québec: Presses de l’Université du Québec; 2014.
- 28. Thomas SP, Pollio HR. Listening to Patients. A Phenomenological Approach to Nursing Research and Practice. New York: Springer Publishing Company; 2002.
- 29. Giorgi A. The theory, practice and evaluation of the phenomenological method as a qualitative research procedure. Journal of Phenomenological Psychology. 1997;28(2):235-260.
- 30. Peladeau-Pigeon M, Steele CM. Aspects techniques de l’étude vidéofluoroscopique de la déglutition. Revue canadienne d’orthophonie et d’audiologie. 2013;37(3):216-226.
- 31. Flori N, Gilles V, Bouteloup C, Senesse P. La gastrostomie : quelle technique pour tel patient?Nutrition clinique et métabolisme. 2011;25(1):36-40.
- 32. Drolet MJ, Goulet M. Les barrières et facilitateurs à l’actualisation des valeurs professionnelles : perceptions d’ergothérapeutes du Québec. Recueil annuel belge francophone d’ergothérapie. 2017;9:7-42.
- 33. Barnitt R. Ethical dilemmas in occupational therapy and physical therapy: a survey of practitioners in the UK National Health Service. Journal of Medical Ethics. 1998;24:193-199.
- 34. Craig GM, Scambler G, Spitz L. Why parents of children with neurodevelopmental disabilities requiring gastrostomy feeding need more support. Development Medicine & Child Neurology. 2003;45:183-188.
- 35. Miller-Thiel J, Glover JJ, Beliveau E. Caring for the dying child. The Hospice Journal. 1993;9(2-3):55-73.
- 36. Townsley R, Robinson C. More than just a health issue: a review of current issues in the care of enterally-fed children living in the community. Health and Social Care, 1999;7(3):216-224.
- 37. Kaiser F, Spiridigliozzi AM, Hunt MR. Promoting shared decision-making in rehabilitation: development of a framework for situations when patients with dysphagia refuse diet modification recommended by the treating team. Dyspharia, 2012;27:81-87.
- 38. Sharp HM, Bruant KN. Ethical issues in dysphagia: When patients refuse assessment or treatment. Seminars in Speech and Language. 2003;24(4):285-299.
- 39. Université Laval. Les professions de la relation d’aide : comment les différencier? Direction des services aux étudiants, 2012.
- 40. Conseil de recherches en sciences humaines du Canada, Conseil de recherches en sciences naturelles et en génie du Canada, Instituts de recherche en santé du Canada. Énoncé de politique des trois conseils. Éthique de la recherche avec des êtres humains, décembre 2014.
- 41. Hudon A, Laliberté M, Hunt M, Saunier B, Wlliams-Jones B, Mazer B. What place for ethics? An overview of ethics teaching in occupational therapy and physiotherapy programs in Canada. Journal of Disability and Rehabilitation. 2014;36(9):775-80.
- 42. Chabon SS, Morris JF. A consensus model for making ethical decisions in a less-than-ideal world. The ASHA Leader. 2004;9(3):18-19.
- 43. Drolet M-J, Hudon A. Theoretical frameworks used to discuss ethical issues in private physiotherapy practice and proposal of a new ethical tool. Medicine, Health Care and Philosophy. 2015;18(1):51-62.